
Public Television in Andean America: History, 

ownership changes, and criticism from Argentina, 

Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, and Peru 

 

This paper analyzes and describes public television in Andean America through the 
historical, hermeneutic, and non-participating observation method, carrying out a critical 
review of the literature, legal provisions, and official websites. The research reveals the 
appearance and precariousness of Andean-American public television, its financing, and 
particular forms of administration. Twenty-four stations were identified as having 
evidence of public ownership, of which only eight are close to the principle of public 
service TV. There is little evidence of the existence of public service television because 
of the political-ideological control of the public media by the various governments, 
especially by populist regimes. Also, public television in the Andean region suffers from 
the cultural contamination of banal commercial content and infotainment. 

 

KEYWORDS Public television; public service TV; government; commercial television; 
misinformation.  
 

From the first television broadcast in Latin America—in Brazil in 1949—there 
were two founding intentions: the global interest of hegemonic countries that created 
television technology, and the political power instituted in the countries of the region 
that were, in general, of a military-dictatorial nature:  

Brazil, Mexico, Argentina, Venezuela, and Colombia began transmissions between 1950 and 
1954; El Salvador, Uruguay, and Nicaragua in 1956; Peru and Chile in 1958; Honduras, Ecuador, 
and Guatemala in 1959. For the next decade, Costa Rica and Panama do so in 1960, Bolivia in 
1969, and Paraguay in 1965. Not all countries broadcast private and public channels at the same 
time (Toussaint, 2017: 228). 

The proprietary concentration of the traditional media was associated with family 
clans that related to political power: “a network of institutional interests and priorities that 
can bias government action in favor of certain groups in power, leaving citizens’ 
expectations in second place” (Villena Olivery and Vallejo Peña, 2018: 507). Both 
commercial and political power happen upon the arrival of this technology because of the 
concern about the control of the media structure (Becerra and Mastrini, 2011).  

It is significant to note that public service television has two fundamental 
characteristics: i) ownership of the medium—it is constituted independently on the basis 
of the contributions of the citizenry, and ii) the function of the medium, which must be a 
“social service” through content that is primarily educational-oriented. These constitutive 
precepts are confused and buried from their very name (Ortega Dolz, 2010: 206).  

Martín Barbero (2005) explained that there is still hope that public television will 
be the one to question and be decisively linked to the permanent renewal of the common 
bases of national culture and to the audiovisual recreation of the stories of the prevailing 
culture, independently of the intentions of political/commercial control. In this line, 
according to UNESCO (2019: 14-15), public television is: 



(...) a forum where information, opinions, and criticism circulate. This is only possible if the 
independence, and therefore, the freedom of public radio and television is preserved from 
commercial pressures or political power (...) if the information disseminated by the public service 
is associated with the will of power, people will no longer believe in it. If the program offered 
by the public service is designed according to commercial imperatives, people will not 
understand why it is being asked to finance a service whose programs are not sufficiently 
different from the services offered by private broadcasters. 

According to these theoretical bases, public television in Andean America will be 
analyzed concerning its history, the criticism of its content, and the prospects in each of 
the countries that make it up. For this study, the methodological procedure was formulated 
from the historical method, analyzing the objects in their chronological succession, and 
proceeds with the documentary review of Latin American literature on television. 
Likewise, the hermeneutic approach is used, through the study of the coherence of the 
norms and principles, carrying out a documentary review of legal dispositions of the 
Andean countries on the constitution of institutions and operation of the public television 
media. Thirdly, through the non-participating observation of the official websites of the 
national public television media, their contents and programming are identified. In 
general, the common historical features of the apparent public function of Andean-
American television, its sources of funding, and its forms of administration will be 
examined. 

 

Argentina: From Educational Media to Government Information Control 

In 1951, during the Peronist government era, public television was born in 
Argentina with Canal 7, which began broadcasting in the service of the government. This 
state-run medium went through a series of stages, from technological experimentation to 
consolidation and atomization. At present, due to the legal reforms that have taken place, 
the channels of the television spectrum have been redistributed: 33% correspond to the 
social sector, 33% to the community sector, and 33% to commercial-private industry 
(Toussaint, 2017). After an intermittent tour of public television in the history of 
Argentina (e.g., Brandy, 2014) in 2005, the public-educational channel called Encuentro 

was created as a form of public recognition and promotion of the nation's culture and as 
a proposal for quality television and public service. In this regard, with the advance of 
technology, the first public digital state channels were Encuentro and PakaPaka, both of 
which have educational media characteristics (Murolo, 2013). 

According to Gerber, Mastrini, and Brant (2017), with the change in regulation to 
allow access to broadcasting licenses for non-profit entities in 2009, a process of the 
“democratization of the media system” is being promoted. The Audiovisual 
Communication Services Law [Ley de Servicios de Comunicación Audivisual] changed 
the rules of the game in the media sector, recognizing three types of media service 
providers: the state, private commercial, and private non-profit. This law applied until 
2015 and then changed its meaning of service. 

As of 2009, the single nationwide statist link was terminated, and a process of re-
nationalization of the provincial public broadcasters began (Schleifer, 2018). As an 
example, channel 10 in the province of Rio Negro operates as a provincial public 



television station, although its contents are closely tied to commercial logic and the 
ideology and management of the government in power. 

At this time, there are 12 national-public television channels in Argentina. These 
migrated or were instituted in the digital television transmission system of Digital 
Terrestrial Television (DTT): “Canal 7, Encuentro, PakaPaka, Tatetí -suspended-, 
INCAA TV, TecTV, Telesur, DeporTV, Tecnópolis, ACUA Federal and ACUA Mayor, 
Suri TV”(Grzincich and Alaniz, 2017: 16). These channels, especially INCAA TV (from 
the National Institute of Cinema and Arts of Argentina) and Encuentro are assumed to be 
public service and educational television since they challenge the audience not merely as 
consumers, but as citizens with respect to their past and present, which constitutes the 
citizen’s “television memory” (Sirio Fernández and Torello, 2017). 

The radio stations established during the government of Cristina Fernández de 
Kirchner (2007–2015) continued during the government of Mauricio Macri (2015–2019). 
Some modifications are presented, converting them to a mixed financing system (public 
ownership and private sector contributions). By Decree No. 1222 of the Macri 
government, the structure of “Public Contents State Society” (Contenidos Públicos 
Sociedad del Estado) was created under the Federal System of Media, which currently 
manages and operates the signals Encuentro, Paka Paka, Depor TV, Canal 7 Televisión 

Pública Argentina, and other media.    

The main educational and public channels because of their function in society are 
Encuentro, which began national transmission in 2007, and has international significance 
through digital technologies, whose objective is to contribute to equity in access to 
knowledge for all inhabitants of Argentina and other countries in the region. The second 
one, Paka Paka (which in the Quechua language means “hideout” or “children’s game”), 
started in 2010. This station is a children’s channel with a clear pedagogical and 
entertainment proposal. Among the objectives of these channels are to promote access to 
information and materials from various national and international sources that contribute 
to human development (González et al., 2017). 

The role of public television is relevant and significant in terms of citizen 
education. According to Murolo (2014), one of the exciting projects is ACUA Federal 
(Argentinos Cuentan Argentina) [Argentinians Explain Argentina] and ACUA Mayor, 
which are public television proposals based on the autobiographical stories of the 
Argentinians, a way of perpetuating their historical memory. ACUA Mayor was 
established as the first public digital channel in Latin America dedicated to the elderly. 
However, these stations are currently not broadcasting.  

Canal 7 TV Pública de Argentina is the first national television channel, which 
began broadcasting on October 17, 1951. According to the Observatorio de la 
Radiodifusión Pública en América Latina [Observatory of Public Broadcasting in Latin 
America]1 (ORPAL, 2018), the state companies with direct public administration depend 
on the Radio y Televisión Argentina Sociedad del Estado (RTA-SE). Public TV currently 
reaches more than 20 million Argentinians through 295 over-the-air repeater stations, in 
addition to transmitting its signal through 99.5% of the cable and satellite TV systems. 
The programming can also be viewed online through each station’s official website. 



In short, 6 active public TV stations use different channels and digital platforms 
that correspond to the national public television of Argentina, whose primary 
administrative control is the government through the Federal System of Media and Public 
Contents, as well as the Ministry of Science, Technology and Productive Innovation of 
the Argentine Republic. The central social functions of these national public television 
stations are education, culture, science, and technology. 

 

Bolivia: From Communication Decolonization to Populist Control 

August 30, 1969, marks the historical date of the beginning of television in 
Bolivia. According to ORPAL2 (Observatorio de la Radiodifusión Pública en América 
Latina), a severe economic crisis in 2009 forced the government of Evo Morales to close 
down the former Empresa Nacional de Televisión and create a new public television 
entity called Empresa Estatal de Televisión — Bolivia TV (BTV). According to the official 
website of BTV, this is an audiovisual communication company with a strategic social 
vocation aimed at strengthening the process of change through the production and 
dissemination of plural content that informs and educates, integrating ethical, moral, and 
civic values of the various cultures of the Bolivian population. 

Under the General Law of Telecommunications, Information and Communication 
Technologies (Law 164; 08-08-2011), the Government Media System was established, 
consisting of the newspaper, Cambio; the national network, Bolivia TV; the radio 
network, Patria Nueva; and the Bolivian Internet Information Agency. Likewise, the 
private media daily, La Razón, and the television network, ATB, would have direct links 
to the official sector. The government strengthened the centralized control of the official 
media and enhanced them through the indirect acquisition of some private press and 
television media, which were critical of the government, for the official use of propaganda 
and counter-propaganda beyond any election periods (Torrico Villanueva, 2011). 

The media related to the government but not belonging to the public network, 
according to Peñaranda (2014), are called “the network of parastatal media,” which, 
although they are not state media, act as “government delegates,” aligning faithfully with 
the government’s purpose without being part of the public administration: 

The government has deployed a strategy to control relevant media by buying them from friendly 
entrepreneurs or installing them directly. Among them are ATB, PAT, Full TV, La Razón, Extra, 
and the Abya Yala channel. The present investigation calls them “parastatals.” Their presence, 
which reduces independent voices, makes the quality of democracy decline (12). 

Abya Yala TV, on its official website3, declares that it belongs to the Abya Yala 
Bolivia Foundation and that it has an informative, educational and cultural program. It 
was founded in 2012, thanks to the close relations between the governments of Bolivia 
and Iran, which decided to finance the installation of this channel with tendencies similar 
to the ideology of the government.  

The media scenarios with progressive governments in the 21st century use 
renewed Machiavellian strategies whose architects are the current «spin doctors» or 
«political marketers» (De Almeida Santos, Cavadas Gormaz, and Timoteo Álvarez, 
2017), which are based on media procedures formulated in past centuries by De La Boétie 



(XVI), Mazarin and Gracian (XVII), and the Count of Shaftesbury and Baron de Holbach 
(XVIII). All of these people held that everything is beneficial to sustain power, and a 
good ruler who administers a state is obliged to: 

Categorize and classify the media into official, unofficial, independent, opposing and enemy; to 
have a «centralized news office»; to a constant presence in all media (with energy and activism) 
so that the government has to maintain official and unofficial media (with little public influence, 
according to the author), must sustain independent media and must have bought and maintained 
enemy and opposing media (De Almeida Santos, Carvadas Gormaz and Alvarez, op. cit.:18). 

Bolivia has had a long tradition of alternative radio media such as mining and 
community radio. However, there has been no evidence of national television media 
exclusively serving the public. In the case of university television media, they appear in 
the register as educational and cultural media. According to ORPAL, these were created 
in 1979 by the National Council for Higher Education on an experimental basis. 

Currently, university television is called the RUBI Network (Red Universitaria 
Boliviana de Información) [Bolivian University Information Network], which does not 
have a single national signal. It is financed by the corresponding university institutions 
and supported by funding from external commercials and advertising.  

A significant boost to Bolivian public television is the creation of the TV Culturas 
channel under the Ministry of Cultures and Tourism, which began its cable signal on July 
15, 2013, in three Bolivian cities: La Paz, Santa Cruz, and Cochabamba. The resources 
for its maintenance come from 0.02% of the Direct Tax on Hydrocarbons (IDH). At 
present, TV Culturas has its signal in the rest of the Bolivian provinces through different 
channels.  

Among the contributions to public television from culture and sports 
entertainment, the digital sports channel Bolivia TV Deportes was created in 2015 as an 
appendix of Bolivia TV with all of its accompanying prerogatives, and it operates in 7.1 
in the DTT system. 

Consequently, the control of public television is the responsibility of the state 
apparatus and the universities. The function of the media in its trajectory, notably the 
current Bolivia TV, is propagandistic and in service of the government’s ideology to 
promote the political and social “process of change” in the country, except for the 
channels TV Culturas and Bolivia TV Deportes, which fulfill the public function of 
promoting art, tourism, and sports practice. In the case of Abya Yala TV, it is a medium 
that belongs to a private foundation, and that has cultural, educational, and informative 
characteristics, but always from the government’s ideological perspective. The university 
channels’ educational mission is almost non-existent since their social function is focused 
on entertainment and information. 

 

Chile: The Privatization of University Media 

Television in Chile started with a university impulse. The official public broadcast 
in 1959 was promoted by Canal 13 of the Catholic University of Chile and Canal 8 of 
the University of Valparaiso, and in 1960, the University of Chile’s Canal 9 began 
broadcasting. In April 1961, after the import of more powerful equipment, the second 
inauguration of Canal 13’s  television transmission was made (Hurtado, 1989). In 1967, 



the Chilean government began to manage a state-owned channel, which became a reality 
on September 18, 1969, with the creation of Televisión Nacional de Chile (TVN) Canal 

7. The university media developed mixed formats, with European public service 
tendencies on the one hand and those of North American commercial television on the 
other (Tagle, 2008). The initial proposal was original because it made political demands 
compatible with educational and cultural television, with a monopoly state channel 
controlled by the government. 

Since the beginning of the activities of TVN, which expanded its radius of action 
in the whole territory (Santa Cruz Achurra, 2017) from 1969 to 1973, access to the 
television system of other channels was not allowed to the established ones, even refusing 
the license to new university channels. After the arrival of the dictatorship, the military 
government took over all the media, appointing military men to run the university 
channels, and the state channel became a simple dependency of the General Secretariat 
of Government. In the dictatorial period, at the end of the 1970s, TVN was forced to obtain 
its financing, following the abolition of state economic support. It led to the development 
of a mixed television system between rigid ideological control and the continual growth 
of an advertising market. This lasted until 1990 with the fall of Augusto Pinochet. 

In 1992, during the first years of democratic life in Chile (Fuenzalida, 1998), TVN 

was assigned a fundamental role: to lead democratic political pluralism, balance the 
information media system, and encourage citizen participation. According to Fuenzalida 
(2005), in March 1992, two laws (No. 19.131 and No. 19.132) reformed the 
characteristics of the Chilean television system. They changed the National Television 
Council and transformed the administration of the public channel, modifying three 
substantial points for a quality public TVN that contains pluralistic information 
management. The Commission’s role is to provide a forum for the exchange of 
information and experience between the different sectors of the public broadcasting 
system: 

 TVN is legally transformed into a state-owned public station with political 
autonomy from the government, run by a pluralistic board of directors that 
includes the political minority. 

 The station must be self-financing to have economic autonomy from the 
government. 

 The station is administratively reformed to acquire efficiency and agility and, 
thus, compete economically with the other television stations. 

In a relationship of TVN with the State in a legislative manner, without economic or 
political dependence, it is currently possible the Chilean public television, although very 
close to the commercial sphere. It is a model that is innovative among public service 
broadcasters with pluralistic information and a culture of programmatic segmentation 
(Santa Cruz Achurra, 2017). For example, in its collections, there are excellent 
productions such as Los Archivos del Cardenal, a story about the dictatorship that 
contributes to the consolidation of a type of collective historical memory about the value 
of democracy and freedom (Antezana Barrios and Mateos Pérez, 2017). 

Educational television primarily came about with the launch of Chile’s National 
Television Council (CNTV) in 2000, financed by law under the national budget and 



external agencies. The educational channel is used by the educational system (Montt 
Fabres and Villarrubia Martínez, 2005). CNTV Infantil is currently being set up as the 
only public television initiative aimed at children and young people. In addition to its 
website, its contents are shown on regional open-television channels and cable. In Chile, 
the aim is for digital technology to encourage educational public television, with the 
advent of the digital standard for open television and the use of digital convergence. 

An aspect that stands out as foundational and sustaining in time/space in its 
independence and plurality of information to be cataloged as national public channels are 
TVN and C13 (Canal 13) (Ortega, 2008). The mission entrusted to C13 by the Pontificia 
Universidad Católica de Chile (PUCCh) is to provide public service content, plurality, 
independence, and freedom of the press in the face of any attempt at government or 
commercial control. However, this medium changed its name. Its official website5 states 
that as of November 2017, it had a change in ownership and currently belongs entirely to 
the businessman Andrónico Luksic, closing an essential chapter in the history of the 
station linked to the PUCCh. Therefore, C13 passes to the private television sector. In this 
line, Valerio Fuenzalida (2015) asks whether Public Television has any value at present 
for the citizens, and with medium certainty, he answers:  

Neoliberalism said that private TV was enough. It is maintained that government propaganda 
TV is not at the service of the citizenry. A public TV, independent from the government, in a 
digital environment, can improve the quality of information for citizens-audience, and offer 
new programming (p. 31). 

The panorama of public television in Chile is complex in its history and reality. 
Many national channels that were what was known as “of public origin” have been taken 
over by private companies, such as the latest case recorded with C13, which closes the 
circle of media privatization. It highlights the relevance and consolidation of TVN as the 
only public channel in Chile, with a unique administration according to the Chilean laws 
and its form of self-financing, to maintain its independence, plurality, and freedom of the 
press, as well as the management of national content, with educational and cultural trends, 
although with much attachment to commercial content of infotainment. According to the 
abovementioned Chilean authors, there is a strong hope that, through the segmentation of 
programs and the use of multiple digital platforms (such as the case of CNTV Infantil), 
they will find development in the public television offer according to the concept and 
essential social function. 

 

Colombia: From public service television to privatization 

Colombian television emerged under the military regime of Gustavo Rojas Pinilla 
in 1954, as a unique system of granting operating licenses to private producers for two 
years for the incorporation of programming. This mixed picture between the state and 
private financiers lasted four decades. In 1970, the state-owned Channel 7 Señal 

Colombia and regional community television stations such as Telecaribe were born, and 
it was in 1994 that private channels began to gain space (Toussaint, 2017). 

Colombia has experienced complex moments in the definition of public, state, and 
private channels. The mixed nature of its constitutions has prevailed throughout its history 
(Garzón Barreto, 2015). These characteristic features are intertwined with the political 



development and democratic culture of citizens interested in media service. There are 
four moments of state intervention in this task: (i) the civil-military origin of national 
television, (ii) the legislation for the operation of television, (iii) the 
«constitutionalization» of television, and (iv) the «re-government» of Colombian 
television. However, public television corresponds to the Colombian national television 
system according to its legal establishment: 

(. . .) Decree 101 of 1955 which created the National Television. Then, in Decree 3267 of 1963, 
which gave rise to INRAVISION, the concept of public service was renewed with Law 142 of 
1985, which restructured it and enabled the creation of regional channels. This approach was 
ratified in Article 1 of Law 182 of 1995, which created the National Television Commission 
(CNTV): “Television is a public service subject to the ownership, reservation, control, and 
regulation of the State, the provision of which shall correspond, by concession, to the public 
bodies referred to in this law, to individuals and organized communities.” According to this 
article, television is a public service that can be provided by individuals (García Ramírez, 2015: 
33). 

According to Arenas (2015), in 1970, Canal 2 was inaugurated, and in 1995, 
Cadena 3 was inaugurated. The latter eventually became Señal Colombia, a national 
television channel with an exclusively educational character. In 1985, the first regional 
channel in Colombia was born: Teleantioquia, and then in 1986, Telecaribe and 
Telepacífico were established. In 2004, Canal A became Canal Institucional. In 2010, the 
first official broadcast of the DTT signal was made on the three public channels: Canal 

Uno, Señal Colombia, and Señal-Canal Institucional. In 2011, the National Television 
Commission (CNTV) was eliminated, and in 2012, the ANTV (National Television 
Authority) was born. In 2013, the brand Señal Colombia-Sistema de Medios Públicos was 
created, which identifies and groups nine information platforms for different audiences, 
among them, Señal Deportes was created. 

In this transit, public television signals have to make their way through the gap 
between government funding and the advertising they receive, a situation that conditions 
their survival, the quality of their content, and their editorial lines. According to Garcia 
Ramirez (2015), the public channels in Colombia, between national and regional, are 
Teleantioquia, Telecaribe, Telepacífico, Televisión Regional de Oriente, Telecafé, 
Teleislas, Canal 13, and Canal Capital. These local channels have a mixed system of 
financing: The Fund for the Development of Television and Contents (FONTVC), 
managed by ANTV; contributions from the partners; advertising; and marketing. Funding 
is added to the national media: Señal Colombia, Canal Institucional, and Canal UNO. 

In the face of a mixed picture in terms of financing, and despite the State’s contribution 
to FONTVC and the little educational and cultural content regarding people’s daily lives, 
according to Rincón (2015: 43), one should “stop calling State televisions public: they 
are not, since they respond more to the interests of specific governments than to public 
interests. We have failed to make public media for more than 50 years; we tried, and we 
could not de-governance them.” Also, Arenas (2015) explains that Colombian public 
television cannot be governed by the laws of the market, since the citizen must demand 
compliance with this right to free communication, adding that “whoever is interested in 
this country is interested in public television, which I wish was our best mirror and the 
most interesting and indiscreet of windows” (op. cit.: 50). 

This is the demand in the whole continent, at least from the academic field4: In 
some countries, more than in others, there is hope that, with the emerging communication 
technologies, it will be possible to make visible the diversity in the regions and 



neighborhoods of people’s daily lives through local-public television on multiple digital 
platforms (Martín Barbero, 2015). 

 

Ecuador: From U.S. Evangelical Church to Government Control 

Television in Ecuador originated as an evangelical initiative on July 28, 1959, 
when American missionary Joe Springer managed to broadcast the first signal, and a film 
donated by the U.S. Embassy was transmitted. Later, as a family/private initiative in 1960, 
Canal 4 was founded in the city of Guayaquil. It is considered the first television station 
of Ecuadorian nationality.  

The history of Ecuadorian TV was a private experience for 37 years, until October 
of 2007 when the public channel Ecuador TV (ECTV) appeared. Its first broadcast was 
the inauguration of the National Constituent Assembly of the first government of Rafael 
Correa (Ortiz León y Suing, 2016). This channel is owned by the Ecuadorian government, 
whose mission is to provide citizens with television content that forms, informs, and 
entertains healthily, promoting and strengthening family, social, and cultural values and 
citizen participation. During this period, ECTV has received a lot of criticism, as it was 
described as an instrument of government propaganda, which was part of the 
governments of the progressive left linked to the model of “21st-century socialism” or 
“populist regimes” in the region (Venezuela, Nicaragua, Bolivia, Ecuador, Brazil, 
Uruguay and Argentina). 

The state channel, Ecuador TV, was officially launched on April 1, 2008, as a 
public TV station. At the same time, the government decreed state control of the private 
companies — Gama Televisión, TC Televisión, and Cablevisión — because of their 
owners’ debts to the state following the banking crisis (Checa Godoy, 2012). The 
companies seized by the State are still in operation but managed by the Ecuadorian Radio 
and Television System. In the case of TC Television, created in 1968, launched in 1969, 
and operated by the Ecuadorian Television Network since 2011, it is in force with 
generalist programming. In the case of Gama Televisión, which began commercial 
transmissions in 1977 (currently called Gamavisión and owned by Medios Públicos EP 
and the Gamavisión workers’ trust), it is operated by Compañía Televisión del Pacífico 
Teledos and is broadcasting on multiple platforms. 

Consequently, Tele Ciudadana was created in 2014, operated by the National 
Secretariat of Communication (SECOM), and served as the government’s official 
appendix in the management of public policies and works, achievements, and social 
transformation for a new country. Furthermore, the TV Legislativa station was founded 
in 2013, managed by the National Assembly of Ecuador, to disseminate the activities of 
the legislature and become a scenario for the multicultural participation of citizens. 

An important and essential means of educational public television created by the 
Ecuadorian state is the Canal Educa. According to the website of the Ministry of 
Education of Ecuador6, TV Educa is part of the Ministry of Education’s TeleEducation 
project, which has been on-air and online since October 1, 2012, and broadcasts its 
programming on more than one hundred channels with national and regional coverage. 
As stipulated in the Ecuadorian Radio and Television Broadcasting Law, one of its 



functions is to provide one hour of television with educational content. TV Educa is a 
non-profit Ecuadorian public broadcaster aimed at programming and disseminating 
educational, entertaining, informative, and quality audiovisual production.  

Digital convergence is an exciting opportunity for channels to program 
educational content in a segmented way and to take advantage of new digital channels to 
generate public service television. An opportunity for this is the incursion of local 
channels to take advantage of local information in a preferential way and reach audiences 
(Ordoñez et al., 2017), examples include usability, accessibility, mobility, and 
interactivity. These opportunities can be found on the websites of the channels in Zone 7 
of Ecuador: Multicanal, Ecotel TV, and Los Encuentros TV.  

The Ecuadorian Government still primarily finances the budget of its so-called 
“national public media,” and administers and controls them through various systems, 
including the mixed form concerning the media seized in 2008. However, only one media 
(Educa) meets the specific requirements of a public service outlet that benefits Ecuador’s 
education system, especially children and young people in training. In the case of general 
content for citizen training and participation, it is presented in a reduced manner with 
unitary programs; therefore, total programming of independent public TV content does 
not fully exist. 

 

Peru: From a UNESCO Effort to Publicly Owned Media 

Television is emerging in Peru with the first state-owned station to broadcast a 
signal in 1958. It was called Channel 7 Garcilaso de la Vega OAD TV and promoted by 
the Peruvian government under an agreement with UNESCO for the dissemination of 
educational and cultural content (Martínez, 2013). At present, Channel 7 is called TV 

Peru and belongs to the State through the control of the National Institute of Radio and 
Television of Peru (IRTP). According to its official website7, by Supreme Decree (No. 
001-2012-PCM), the IRTP is linked to the Presidency of the Council of Ministers because 
of its multisectoral nature and its role as the agency responsible for promoting culture, 
information, recreation, and education for the population at the national level. Moreover, 
it is responsible for the dissemination of various activities of the branches of government 
and civil society, which contribute to the implementation of government policies. 

This monetary unit of public TV and government undermines the service and 
independence of the media (Acevedo, 2016). Thus, during the government of Manuel 
Prado (1939-1945), it was decided that Channel 7 would be eminently educational. 
However, through the IRTP, the radio and television system has served the governments 
of the day as an instrument for promoting the image of the presidents and other authorities 
of the Executive.  

According to the Peruvian Government’s Advisory Council on Radio and 
Television (CONCORTV, 2019), the statistical register contains data on a number of 
public media outlets, of which 1% belong to the national government, 1% to regional 
governments, and 7% to public universities. According to the registered data, it is evident 
that the only national public television broadcaster is TV Peru, which is owned, managed, 
and financed by the Peruvian State. 



The economic resources with which the National Public Television System (TPN) 
operates, according to Supreme Decree (No. 056-2001-ED), come from the General 
Budget of the Republic of Peru. This constitutes the majority of its annual income. The 
central government allocates the corresponding resources annually through the Ministry 
of Economy and Finance (MEF). TVPN is also financed by commercial revenue offered; 
however, the collection is minimal (Fuentes et al., 2016). 

On July 2, 2016, the Peruvian Identity Channel (IPE) [Canal Identidad Peruana] 
was launched, a national television station focused on entertainment, culture, and 
education, especially for children and youth. IPE currently depends on the IRTP and has 
productions that are transmitted nationally by channel 7.4 of the DTT system and by 
subscription television operators. It also broadcasts its signal live on the internet and in 
Video on Demand IPE Play. 

The hope for genuine public service TV in Peru is a pending task that has not yet 
been resolved. The debate continues for full conversion to be instituted. The state owns 
media such as TV Peru, “and the government in power controls it, an extensive network 
of television stations installed in key places in the territory. The purpose of the 
independent communicators is that this network becomes a space of genuinely democratic 
expression” (Gargurevich, 2015: 29). 

 

Final considerations 

After the beginning of the first TV transmissions, and as time went by on the 
continent, business groups and TV transnationals such as Grupo Prisa from Spain and 
Albavisión from Mexico/USA appeared. According to De Charras and Lozano (2017), at 
the end of the 1980s, these private media conglomerates and family businesses, to the 
detriment of the development of public television in Latin America, emerged in countries 
that had essential roots in society and politics. 

Another detriment to the development of public service TV in Andean America is 
the control of the media by the governments that administer state institutions. In actuality, 
the public media are converted with relative ease into the media of the government of the 
day due to the official propaganda content that they broadcast on the state channels, which 
is the current characteristic of the governments of Andean America. According to Arribas 
and Barberá (2018), the Bolshevik political propaganda strategies of Lenin and then 
Stalin are in force among populist (leftist) governments such as those in Latin America, 
“until the disappearance of the USSR, persuasive communication techniques continued 
to be used. The masses had to be convinced through the state media, and the few attempts 
to bring in another type of press were persecuted” (op. cit.:56). In that sense: 

One aspect of being discussed is that of pluralism. Although it is often proclaimed that these are 
state and non-governmental media, and no matter how much the example of the political 
neutrality of the BBC is invoked, in general governments have given their media an official tone 
(...) that is why public media have generally achieved limited penetration (Natanson, 2010: 64). 

There is a debate about the concentration of media power between private 
commercial interest and the exercise of political control (Valdéz-López, Romero-
Rodríguez, and Hernando Gómez, 2019). The struggle for media control continues today, 
and the concentration of media for the exercise of political or symbolic power is in place; 



public television seems to be a cliché for exercising control over public opinion. 
Therefore, information is biased, which leads to the spread of disinformation to 
manipulate, control, and direct citizens to a particular ideological or commercial position 
(Romero-Rodríguez, De-Casas-Moreno, and Torres-Toukoumidis, 2016).   

In this sense, the functioning of the alleged public TV in the region is not fulfilled 
in accordance with the fundamental concept. The government has been trying to make 
the public more aware of the importance of public service, but it has not been able to do 
so. However, 24 national public television media that have some elements close to the 
concept of public ownership can be counted in the Andean-American region, in which 
the majority disseminate pro-government information and entertainment. However, there 
are only a few cases that are actually close to public service television:  Encuentro, 
Tecnópolis, and Paka Paka in Argentina; TV Culturas in Bolivia; Señal Colombia; CNTV 
in Chile; Educa in Ecuador; and IPE in Peru. 

The models with less content contamination and political-government control in 
their administration are the Argentine one, with a Federal System of Media and Public 
Contents through the Ministry of Science, Technology and Productive Innovation; the 
Colombian one, with its Public Media System; and the Chilean one, which has the Law 
of the Republic that obliges the public media to self-finance to maintain their 
independence, plurality, and freedom of press and content. These three models, in cases 
with mixed administrations, constitute alternatives for approaching quality public 
television in the Latin American region. 

The Latin American population is overwhelmed and silent in its hope that its rulers 
will be able to encourage and establish public television stations that comply with the 
fundamental concept: free, plural, educational, and providing a social service for the 
common good. Cultural change, in terms of human principles and values and respect for 
nature and life, is encouraged. In this regard, the population also has a mission that seeks 
change. Furthermore, it is hoped that digital technology in television can bring about the 
essential development of public service TV. 

 

Disclosure statement 

No potential conflict of interest was reported by the authors. 

 

Funding 

This work is conducted within the framework of 'Alfamed' (Euro-American 
Network of Researchers), with the support of the R+D Project "YOUTUBERS AND 
INSTAGRAMMERS: MEDIA COMPETENCE IN EMERGING PROSUMERS" 
(RTI2018-093303-B-I00), financed by the State Research Agency of the Spanish 
Ministry of Science, Innovation and Universities and the European Regional 
Development Fund (ERDF). 

 

 

 



Notes 

1. “Observatorio de la Radiodifusión Pública en América Latina – ORPAL” 
(accesed january 1, 2020) http://bit.ly/2CYr5i0. 

2. Ibid., 66. 
3. www.abyayala.tv.bo (accesed January 5, 2020). 
4. Public service television has been an attraction for Latin American intellectuals such as 

Luis Ramiro Beltrán, José Marques de Melo, Guillermo Orozco, Raúl Fuentes Navarro, 
Antonio Pasquali, Mario Kaplún, Néstor García Canclini, Jesús Martín-Barbero, among 
others. 

5. www.13.cl (accesed January 8, 2020). 
6. www.educacion.gob.ec (accesed January 11, 2020). 
7. www.irtp.com.pe (accesed January 19, 2020). 

 

 

Bibliography 

Acevedo, Jorge. “Monitoreo de Propiedad de Medios (MOM) Perú. Estudio del Marco 
Legal Sobre la Concentración de Medios de Comunicación en el Perú”. Ojo 

Público: Reporteros Sin Fronteras, (2016): 1-30. http://bit.ly/2RohPfR. 

Antezana Barrios, Lorena, y Mateos Pérez Javier. “Construcción de Memoria: La 
Dictadura a través de la Ficción Televisiva en Chile (2011)”. Historia Crítica, no. 
66 (2017):109-128. doi:10.7440/histcrit66.2017.06. 

Arenas, Paula. “El futuro de la Televisión Pública Educativa y Cultural. El Caso de Señal 
Colombia”. Boletín Cultural y Bibliográfico 49, no. 87 (2015): 41-52. 
http://bit.ly/2TwFI1k. 

Arribas, Felisa, y Barberá, Rafael. “La Revolución Bolchevique: Los Orígenes de la 
Propaganda y la Manipulación de la Opinión Pública”. Historia y Comunicación 

Social 23, no. 1 (2018):49-63. doi:10.5209/HICS.59832. 

Becerra, Martín, y Mastrini, Guillermo. “Estructura, Concentración y Transformaciones 
en los Medios del Cono Sur Latinoamericano”. Comunicar 18, no. 36 (2011): 51-
59. doi:10.3916/C36-2011-02-05. 

Brandy, Gerardo. “Historia de la televisión en la Argentina”. Video del Canal Encuentro, 
00:30. 15 de mayo de 2019. http://bit.ly/2AxQjSw. 

Checa Godoy, Antonio. “La Banca y la Propiedad de los Medios: El Caso de Ecuador”. 
Revista Latina de Comunicación Social, no. 67 (2012): 6-22. doi:10.4185/RLCS-
067-950-125-147. 

CONCORTV. Estadísticas de la Radio y Televisión en el Perú 2018; acceso diciembre 
22, 2019. http://bit.ly/2AH0uo5. 

De Almeida Santos, Joao, Cavadas Gormaz, Maria José, y Timoteo Alvarez, Jesús. “Los 
Estrategas y Gestores del Populismo Moderno (Aiglos XVI-XVIII)”. Historia y 

Comunicación Social 22, no.1 (2017): 13-29. doi:10.5209/HICS.55897. 

De Charras, Diego, y Lozano, Luis. “El Derecho a la Comunicación como una Búsqueda 
Supranacional de los Pueblos”. Alcance 6, no. 13 (2017): 3-25. 
http://bit.ly/2shNRv6. 

http://dx.doi.org/10.5209/HICS.59832


Fuentes, César, Juárez, Luis, Mejía, Magda, Romero, Karla, y Vizárraga, Rolando. 
Lineamientos para el Desarrollo de la Televisión Pública en el Perú. Lima: 
Universidad ESAN, 2016. http://bit.ly/2H49rNK. 

Fuenzalida, Valerio. “Situación de la Televisión Pública en América Latina”. Diálogos 

de la Comunicación 53, (1998): 89-119. http://bit.ly/2M0ppai. 

  “A reforma da TVN no Chile”. Comunicação & Sociedade 26, no. 42 (2005): 47-64. 
http://bit.ly/2FhawPL. 

  “Televisión Pública y Cambio Digital. Tecnología TV –Audiencias– Formatos”. 
Punto Cero 20, no. 30 (2015): 31-46. http://bit.ly/2OVKDI8. 

García Ramírez, Diego. “El modelo de Televisión Regional en Colombia: Canales 
Públicos Bajo los Parámetros del Mercado”. Signo y Pensamiento 34, no. 66 
(2015). doi: 10.11144/Javeriana.syp34-66.mtrc. 

Gargurevich, Juan. (2015). “Los Medios Masivos de Información en el Perú, 1980-2012”. 
Conexión, no. 1 (2015): 11-31. http://bit.ly/2D3Ln9D. 

Garzón Barreto, Juan Carlos. Televisión y Estado en Colombia 1954-2014. Cuatro 

Momentos de Intervención del Estado. Colombia: Universidad Externado de 
Colombia, 2015. http://bit.ly/2QxAyjH. 

Gerber, Elisabet, Mastrini, Guillermo, y Brant, Joao. “El Progresismo en su Laberinto: 
Grandes Medios y Políticas de Comunicación en el Cono Sur”. En Claroscuro de 

los Gobiernos Progresistas. Editado por Carlos Ominami. Santiago: Catalonia, 
2017.  http://bit.ly/2sjBFJX. 

González, Leonardo, Pauloni, Silvia Mariel, Novomisky, Sebastian, Codoni, María 
Florencia, y Gómez, Andrea Jaqueline. “Perspectivas para Pensar Contenidos 
Educativos Infantiles: El Concepto Edu-entretenimiento en la Televisión Digital 
Argentina”. Actas de Periodismo y Comunicación 2, no. 1 (2017). 
http://bit.ly/2RfXJEd. 

Grzincich, Claudia Guadalupe, y Alaniz, María. (2017). “Televisión Digital: Una 
Aproximación al Caso argentino y su Alcance en Países de la Región (2009-
2015)”. Documento presentado en el X Congreso Internacional de la Unión Latina 
de Economía Política de la Información, la Comunicación y la Cultura 
(ULEPICC-2017). Quito, Julio 12 – 14, 2017. http://bit.ly/2H2hsmr. 

Hurtado, María de la Luz. Historia de la TV en Chile (1958-1973). Santiago de Chile: 
Ediciones Documentas/Céneca, 1989. 

Martín Barbero, Jesús. “Claves de Debate. Televisión Pública, Televisión Cultural: Entre 
la Renovación y la Invención”.  En Televisión Pública: del Consumidor al 

Ciudadano, compilado por Omar Rincón, 35-68. Bogotá: La Crujía Ediciones, 
2005. http://bit.ly/2AArbum. 

  (2015). “La televisión: Una Cuestión de Espacios”. En Televisión y Construcción de 

lo Público, editado por José Miguel Pereira, 61-76. Colombia: Pontificia 
Universidad Javeriana, 2015. http://bit.ly/2CXGQWl. 

Martínez, Norma. “Televisión en Perú”. Video del Canal TV Perú, 13:25. 8 de Marzo de 
2013. http://bit.ly/2VGxmWF. 



Montt Fabres, Blanca, y Villarrubia Martínez, Andrea. “NOVASUR, Televisión 
Educativa de Chile”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 8, 
no. 1-2 (2005): 209-232. doi:10.5944/ried.1.8.1064. 

Murolo, Norberto Leonardo. “La Asombrosa Excursión de Zamba. Un Viaje Animado 
por la Historia en la Televisión Pública Argentina”. Chasqui, no. 122 (2013): 89-
25. http://bit.ly/2SEm3ws. 

 “Nuevas Pantallas para la Televisión Pública Argentina”. En La televisión en la 

Década kirchnerista: Democracia Audiovisual y Batalla Cultural, compilada por 
Alejandra Pía Nicolosi, 209-222. Perú: ALAIC, 2014. http://bit.ly/2TAsVLi. 

Natanson, José. “La Nueva Izquierda Latinoamericana Frente a los Medios de 
Comunicación: Una Relación Compleja”. Revista Temas y Debates 14, no. 20 
(2010): 61-67. http://bit.ly/2Ce7f0i. 

Ordoñez, Kruzkaya, Rodríguez, Ana, Campos, Francisco, y Ramón, Marlon. “La 
Televisión Local y el Uso Estratégico de Internet. Análisis de los Sites de los 
Canales de la Zona 7 de Ecuador”. Prisma Social: Revista de Investigación Social, 
no. 19 (2017): 388-418. http://bit.ly/2RBTjHi. 

Ortega, Felix. “La Encrucijada de la Televisión Pública en Chile  The Crossroads of 
Public Television in Chile”. Cuadernos.info, no. 23 (2008): 42-61. 
doi: 10.7764/cdi.23.95. 

Ortega Dolz, Patricia. “Entre los Valores del Mercado y las Políticas del Estado: 
Televisión Pública en América Latina”. Infoamérica: Iberoamerican 

Communication Review, no. 3 (2010): 205-213. 

Ortiz León, Carlos, y Suing, Abel. “La Televisión ecuatoriana: Pasado y Presente”. Razón 

y Palabra 20, no. 93 (2016). http://bit.ly/2M37mk4. 

Peñaranda, Raúl. Control Remoto: De Cómo el Gobierno de Evo Morales Creó una Red 

de Medios Paraestatales y un Plan para Acosar a la Prensa Independiente. La 
Paz: Peñaranda, 2014. http://bit.ly/2WJqbww. 

Rincón, Omar. “La Creación de Ciudadanías Celebrities en las Culturas Bastardas”. En 
Televisión y Construcción de lo Público, editado por José Miguel Pereira, 61-76. 
Colombia: Pontificia Universidad Javeriana, 2015. http://bit.ly/2CXGQWl. 

Romero-Rodríguez, Luis, M., De-Casas-Moreno, Patricia, and Torres-Torukoumidis, 
Ángel. “Dimensions and Indicators of the Information Quality in Digital Media”. 
Comunicar 24, no. 49 (2016): 91-100. doi:10.3916/C49-2016-09. 

Romero-Rodríguez, Luis, M., Gadea, Walter, y Hernández Díaz, Gustavo. “Incidencia de 
la Diversificación del Ecosistema Comunicativo en la Sobresaturación 
Informativa”. Comunicación, Estudios Venezolanos de la Comunicación, no. 171-
172 (2015): 24-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5658450. 

Santa Cruz Achurra, Eduardo. “Derrotero Histórico, Tendencias y Perspectivas de la 
Televisión Chilena”. Revista Comunicación y Medios, no. 35 (2017): 8-21. 
http://bit.ly/2RAhgyS. 

Schleifer, Pablo. “Comunicación Mediática y Noticias Regionales: La Televisión Pública 
en Río Negro”. Revista de Comunicación 17, no. 1 (2018): 166-180. 
https://doi.org/10.26441/RC17.1-2018-A9. 



Sirio Fernández, Carolina, y Torello, Pablo. “Los Contenidos Históricos en la Nueva 
Televisión Argentina”. Improntas, no. 3 (2017): 1-17. http://bit.ly/2I3He9j. 

Tagle, Matías. “Los Primeros 50 Años de la Televisión Chilena". En Cuadernos de 

Información, editado por Fernando Acuña, no. 22 (2008): 98-100. 
http://bit.ly/2VF61Ec. 

Torrico Villanueva, Erick. “La Reconfiguración del Campo Mediático Boliviano desde 
la Política (2006-2011)”. En Medios a la vista 2. Análisis sobre el Derecho a la 

Información y la Comunicación y el Periodismo en Bolivia 2009 – 2011. Editado 
por el Observatorio Nacional de Medios – ONADEM, 251-261. La Paz: 
Fundación UNIR Bolivia, 2011.  http://bit.ly/2HqPGzq. 

Toussaint, Florence. “Televisión pública en América Latina: Su Transición a la Era 
Digital”. Revista mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 62, no. 229 (2017): 
223-242. http://bit.ly/2H1SLXg 

UNESCO. “La Radio y Televisión Pública: ¿Por qué? ¿Cómo?”. Consejo Mundial de 
Radio y Televisión. Acceso Septiembre 3, 2019. http://bit.ly/2RUtx0U. 

Valdéz-López, Orlando; Romero-Rodríguez, Luis M. y Hernando Gómez, Ángel. 
“Estructuras de poder en el control de los medios televisivos privados de América 
Andina”. El Profesional de la Información 28, no. 3 (2019). doi: 
10.3145/epi.2019.nov.05 

Villena Olivery, Andrés, y Vallejo Peña, Francisco. “Redes Sociales de Poder 
Gubernamental en la Democracia española Reciente (2004-2012)”. Historia y 

Comunicación Social 23, no. 2 (2018): 489-508. doi:10.5209/HICS.62270. 

 

 

http://bit.ly/2I3He9j
http://dx.doi.org/10.5209/HICS.62270

